romanintaramea

Nevoie de Paler

Posted on: 7 Februarie 2012

Eram în liceu, prin clasa a 9 a sau a 10 a când am descoperit prima carte a lui Octavian Paler: Deșertul pentru totdeauna. Am citit-o ca și cum aș fi băut o Cola rece în plină vară, ca și cum aș fi citit din mine… Apoi Viața pe un peron. Și acolo mi-am blocat sufletul pentru totdeauna, mintea. E prima carte pe care o recomand când cineva mă întreabă ce să mai citească. Apoi, desigur, Un veac de singurătate al lui Marquez. 

”Ceilalți lupi mar sfâșia, daca ar ști că urletul meu e, în realitate, un plâns.”

Simt mai aproape decalogul lui decât chiar mare parte din porunci. Mi se pare așa normală și firească fiecare poruncă.

A șasea poruncă: Repetă că nu există pustiu. Există doar incapacitatea noastră de a umple golul în care trăim.
A șaptea poruncă: Nu pune în aceeași oală și rugăciunea și pe Dumnezeu. Rugăciunea este uneori o formă de a spera a celui ce nu îndraznește să spere singur.

Octavian Paler a scris despre români și România o radiografie corectă, curată, iar vorbele lui mi se par atât de complete, de firești, de fidele realității. Spunea că suntem un popor meteorologic, că ”avem o psihologie de popor superficial, de popor care poate frige mititei pe orice Golgotă”.

”Primul lucru care a fost privatizat în România este interesul naţional.”

Mi-e dor să-l mai aud pe la vreo emisiune, să mai ne scrie rânduri curate, să ne mai strige adevărul. E nevoie de oameni ca el, de oameni reali, nu de roboți politici care țin doar cu cel care dă mai mult.

 

Lasă un răspuns

Categorii

Februarie 2012
L M M M V S D
« Ian    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829  
